Karamellrutor!

Ingredienser

botten;
1 dl mjukt margarin (ca 100 g)
1 dl råsocker
2 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl havregryn

Fyllning:
2 msk smör (50 g)
2 msk råsocker
2 dl kondenserad mjölk

Glasyr:

100 g mörk blockchoklad
25 g vit blockchoklad

Gör såhär;
Rör margarin och råsocker(jag tog vanligt) i en skål tills det är ljust och luftigt och rör sedan ner mjöl och havregryn. Arbeta ihop med fingrarna eller med en slev, till en smuldeg.
Använd en kakform, 20 x 20 och häll i blandningen, tryck till degen med fingrarna.

Grädda i 180 grader i 20 - 25 minuter eller tills degen stelnat och fått färg, låt svalna i formen.
Häll i ingridienserna till fyllningen i en kastrull och värm på låg värme under omrörning, tills sockret och smöret smält och allt är välblandat.

Låt koka upp på mycket svag värme och småkoka i 3-4 minuter under konstant omrörning tills smeten tjocknat. Häll karamellfyllningen i kakformen och bred ut med en slickepott. Låt stelna

Smält den mörka chokladen och bred ut över fyllningen, smält sedan den vita och spritsa/häll ut den vita chokladen över den mörka i ett mönster. Låt stelna och skär i rutor och ät.

Själv tycker jag att den blev godare om man hade den i frysen, men det var jag det. testa själv! :)

Kommentarer
Postat av: elina

Fin blogg!:)

Hoppas allt är bra, va tycker du om "elin boots" på min blogg?

Kram

2010-10-03 @ 14:48:05
URL: http://biauty.blogg.se/
Postat av: Ida

jätte fin blogg!:)

2010-10-03 @ 14:48:40
URL: http://kallamigidaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0